دین و سیاستگذاری اجتماعی
پنل دین و سیاستگذاری اجتماعی
رئیس پنل: دکتر جعفر هزار جریبی
دبیر پنل: دکتر مسعود عالمی نیسی
موضوع این پنل، بررسی رابطه دین و سیاستگذاری اجتماعی بود که از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. ریاست پنل برعهده دکتر هزار جریبی و دبیری آن بر عهده دکتر مسعود عالمینیسی بود.
اولین سخنران جناب آقای دکتر علیرضا فروغی، عضو هیأت علمی مدرسه عالی شهید مطهری و مدیر کل پژوهشهای کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی، درباره «بررسی تجربه سنجش دینداری در ایران و نقش آن در سیاستگذاری اجتماعی» به ایراد سخنرانی پرداختند. موضوع سخنرانی ایشان متمرکز بر فعالیتهای اداره کل پژوهشهای کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی حول سنجش دینداری در ایران بود. ایشان منطق و سیاست حاکم بر فرایند کنونی تصمیمگیری و مدیریت پژوهش در زمینه سنجش دینداری در سازمان تبلیغات را تشریح نمودند. سه اصل در فعالیت پژوهشی مربوط به سنجش دینداری در این اداره حاکم بوده است:
1-تأکید بر بررسی تجربیات گذشته؛ 75 پژوهش مربوط به سنجش دینداری، از قبل از انقلاب تا زمان آغاز این فعالیت، از نظر شاخصهای دینداری، مورد واکاوی قرار گرفت که حاصل آن در کتاب سنجههای دینداری در ایران منتشر شد.
2-مأموریت مدیریت پژوهش بهجای تصدی پژوهش؛ بررسی تجربههای گذشته نشان داد که این اداره میبایست وظیفه مدیریت پژوهش را انجام دهد و تصدی پژوهش، اعم از اجرا و نظارت علمی، را به متخصصین دانشگاهی واگذارد.
3-تمرکز به جای تکثر موضوعی؛ این اداره به جای پرداختن به موضوعات متنوع و متعدد، تصمیم گرفت که به موضوعات محدود و با اولویت بالا بپردازد و پژوهش پیرامون آنها را سفارش دهد.
در ادامه جناب آقای دکتر فروغی، گزارش فشرده از پژوهشهای متعدد (حدود 300 پژوهش) صورت گرفته در این اداره طی حدود 8 سال فعالیت ارایه کردند. این پژوهشها شامل پیمایشهای سنجش دینداری، پوشش و حجاب، روحانیت و نیز آسیبهای اجتماعی بوده است.
سخنران دوم، جناب آقای دکتر سید رضا حسینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در موضوع «الگوی سه بخشی سیاستگذاری اجتماعی در اسلام با تأکید بر حوزه رفاه و تأمین اجتماعی» به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان طی پژوهشی که در خصوص سیاستهای صدر اسلام در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی انجام دادهاند، به سه مؤلفه در این زمینه رسیدهاند: 1. تکافل عمومی 2. تدارک خصوصی 3. تضامن عمومی. سپس به تشریح وظایف دولت امروزی در هر یک از این سه مؤلفه پرداختند که معتقدند وزارت رفاه در هیچیک از این سه حوزه فعالیت نمیکند. اییشان تأکید داشتند که نگاه فعلی به تأمین اجتماعی پسینی و معلولگرا است، اما سیاستهای رفاه و تأمین اجتماعی در اسلام، با این سه مؤلفه، کاملاً فعال و پیشگیرانه نیز میباشد.
سخنران سوم، جناب حجهالاسلام سعید بهمنی، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در موضوع «عصمت مفاهیم و نقش آن در سیاستگذاری اجتماعی مبتنی بر قرآن» به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن ارایه دو مثال متفاوت از مفهوم دارای عصمت و مفهوم فاقد عصمت، به تشریح مقصود خویش از عصمت مفاهیم پرداختند. مفاهیم معصوم مفاهیمی هستند که تمامی سازههای مفهومی و شاخصهای مورد نیاز را در خود دارند، اما مفاهیم غیرمعصوم بخشی از شاخصهای مورد نیاز را در دل خود دارند. به عنوان مثال ایشان مفهوم انس با قرآن را با تمسک به قرآن مقایسه کردند. در مفهوم انس با قرآن، تنها مفهوم عاطفه و احساس نهفته است، در حالیکه در مفهوم تمسک، عاطفه، شناخت و عمل، همه با هم حضور دارند. از این روست که در قرآن و حدیث به جای انس، تمسک به قرآن استفاده میشود. زیرا تمسک همه اجزای مورد نظر را در دل خود دارد. از مشخصات مفاهیم معصوم آن است که هیچ مفهومی را نمیتوان جایگزین آنها نمود.
اگر قایل به آن باشیم که کتاب وحی در خصوص اداره جامعه، فرمانهای معینی دارد، چنین تمایزی میان مفاهیم به این نتیجه منجر میشود که سیاستگذاری مبتنی بر قرآن، تنها میتواند مبتنی بر مفاهیم خاص و معین باشد، که این مفاهیم را میبایست جستجو و استخراج نمود.
آخرین سخنران، جناب آقای دکتر سید سعید وصالی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، در موضوع اخلاق و رفاه اجتماعی در اسلام به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان مسؤولیتهای اخلاقی را متوجه انسان فاقد رفاه (شامل سلامتی، آموزش و مسکن) نمیدانند. بلکه معتقدند انسان زمانی مسؤولیت اخلاقی دارد که از این موارد برخوردار باشد. لذا انتظار امر اخلاقی از مردم هنگامی صحیح است که از رفاه برخوردار باشند. امروز دولت مسؤول رفاه جامعه است. دولت با ایجاد رفاه برای مردم، باعث میشود که مسؤولیت اخلاقی متوجه آنها شود. دولت باید از طریق نهادسازی برای جامعه رفاه ایجاد کند. و برای نظارت بر نهادها نیازمند قانون است. پس از تحقق همه این موارد انسانها مسؤولیت اخلاقی دارند.
نظر شما :