کتاب جای پای زینب (سلام الله علیها) پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین، به قلم دکتر محمد تقی کرمی اثر شایسته تقدیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی  شد

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷ کد : ۲۴۳۶۷ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۴۸
کتاب جای پای زینب (سلام الله علیها)  پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین،  به قلم دکتر محمد تقی کرمی اثر شایسته تقدیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی  شد

 به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی 30 دیماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جشنواره کتاب "جای پای زینب(سلام الله علیها) پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین" ؛ اثر جدید انتشارات پژوهشکده زن و خانواده  که در اربعین امسال منتشر گردید در بخش پژوهش‌های دینی و اسلامی از بین 1280 اثر پژوهشی ارزیابی شده در رشته پژوهش های دینی و اسلامی به عنوان یکی از 4 اثر برگزیده شناخته شده  و از دکتر محمد تقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده این کتاب  تقدیر بعمل آمد.


 

شایان ذکر است جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی رویدادی است که هرساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارصد سالانه پژوهش های فرهنگی و با هدف معرفی این پژوهش‌ها به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نیز تقدیر از پژوهشگران آن‌ها، برگزار می نماید.

 

 

چکیده کتاب:

بنیان حیات اجتماعی-سیاسی تشیع در تقابل با هژمونی سیاسی غالب شکل گرفته است و واقعۀ عاشورا و مناسک مرتبط با آن نقش مهمی در شکل‌گیری هویت شیعی دارد. پیاده‌روی اربعین به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی نوظهور، واقعیت اجتماعیِ پیچیده و متکثری است. تکثر این پدیده به پیچیدگی رخداد امر دینی در جهان مدرن و بدون روح مذهبی باز می‌گردد که دارای ویژگی‌هایی همچون: گستردگی، فراملیتی و فرا‌قومیتی بودن و فرارفتن از مرزهای خاورمیانه و مخاطب قرار دادن جهان تشیع در سراسر جهان، بازنمایی رسانه‌ای و ‌‌تأثیر آن بر آگاهی زائر به مثابه سوژه، جغرافیای برون‌مرزی و قرارگرفتن آن در کشور عراق با دارا بودن حافظۀ تاریخی پرتناقض و پرتعارض در میان‌ذهنیت ایرانی و درنهایت رخداد آن در وقفه و گسست از جریان زندگی عادی و رهاشدگی زائر از روزمرگی‌ها است. به سخن دیگر پیاده‌روی اربعین در تلاقی و درهم‌پیچیدگی امر دینی با تنوع و تکثر قومیتی، فرهنگی و اجتماعی زائر تجربه می‌شود. همچنین اوضاع کنونی منطقۀ خاورمیانه و حضور گروه‌های تروریستی در عراق و نیز تنش‌های بین‌المللی میان شیعیان به‌ویژه محور مقاومت با کشورهای غربی را نیز باید بر پیچیدگی رخداد راه‌پیمایی اربعین و فهم آن به عنوان یک میدان پژوهش اجتماعی افزود.

منابع خبر:

 کانال پژوهشکده در آپارات
https://www.aparat.com/wfrcacir

 کانال پژوهشکده در ایتا
 https://eitaa.com/wfrcacir

 کانال پژوهشکده در سروش
https://sapp.ir/wfrcacir

 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده
 https://wfrc.ac.ir/fa


نظر شما :