برگزاری نشست بین المللی شدن علوم اجتماعی در ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۵۷ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۱۰۰
چالش ها و فرصت ها
برگزاری نشست بین المللی شدن علوم اجتماعی در ایران

با حضور: دکتر محمد سعید ذکائی ،دکتر محمود شهابی، دکتر مسعود عالمی، دکتر علی خاکساری

 دکتر محمد سعید ذکائی معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی:

ایشان بامشخص نمودن محورهای کلی و سوالاتی از قبیل اهمیت بین المللی شدن آموزش عالی و علوم اجتماعی،آیا علوم اجتماعی ملی داریم که بخواهیم بین المللی شویم و... به طرح بحث پرداختند.

دکتر محمود شهابی: عضو گروه جامعه شناسی

ایشان ابتدا درباره مفاهیم مختلفی که در این حوزه از جمله بوم گرایی، بومی سازی، بین المللی کردن و جهانی سازی علوم اجتماعی و جامعه شناسی جهان وطن(اولریش بک) مطرح است، توضیحاتی ارائه نمودند. به عقیده ایشان        بین­ المللی شدن علوم اجتماعی آخرین حلقه از زنجیره بین المللی شدن علم است و علوم اجتماعی یکی از مهمترین این بخش ها است. علوم اجتماعی مطرح در دنیا که ادعای جهانی شدن دارد، نیز مخالفانی دارد . از این رو باید علوم اجتماعی را با گزینشی محتاطانه به نحوی تنظیم بکنیم که مفاهیم، نظریه ها و روش های آن، با نیازهای بومی ما مطابقت کند و همچنین باید بین بومی سازی علوم اجتماعی و قدسی سازی علوم اجتماعی تفکیک قائل شویم. در بحث قدسی سازی مسئله مهم این است که علوم اجتماعی غربی به کلی رد می شود و نظرات مختلف در این حوزه معتقدند که این نظریات به هیچ وجه با نیازها و ملاحظات جامعه ما سازگار  نیست اما گفتمان بومی سازی روش های موجود در جهان را با نیازهای خود سازگار کرده و آن ها را به کار می گیرد.

دکتر علی خاکساری: عضو گروه برنامه ریزی اجتماعی، شهری و منطقه ای

برنامه ریزی شهری و منطقه ای یکی از رشته هایی است که علاوه بر دانشکده علوم اجتماعی در دانشکده های فنی و هنر نیز دیده می شود و با مباحث کالبدی عجین است. در این رشته ابعاد مختلف مسکن، محیط زیست، حمل و نقل، گردشگری و ...  اهمیت دارد و این ابعاد با بعد اجتماعی، کالبد و روابط اجتماعی که در آن شکل می گیرد، در هم می آمیزد و روابط و ابعاد اجتماعی را نمی توان در آن نادیده گرفت. در ادامه ایشان بحث بومی سازی و شهر اسلامی را از منظر مباحث اجتماعی بیان کردند و دیدگاه های رایج در این زمینه را عنوان نمودند و بر ویژگی های بومی در مباحث علمی و توجه به دغدغه های اجتماعی در ایران که با وقفه چندساله مشابه با آنچه که در جهان اتفاق افتاده است، تأکید و به کارگیری نظریات جهانی مطابق با نیازها و بومی سازی آن ها را مطرح کردند.

دکتر مسعود عالمی نیسی: عضو گروه تعاون و رفاه اجتماعی

ایشان بحث خود را با ارائه تعریفی از مفهوم بین المللی سازی و مصادیق آن بیان کردند. به عقیده ایشان بین المللی سازی، داد و ستد پژوهش و مهارت در حوزه آموزش عالی با کشورهای دیگر که دایره وسیعی از فعالیت ها از جمله انجام پژوهش های مشترک، جذب دانشجو و...را شامل می شود، می باشد. به عقیده ایشان کیفیت تولید مطالب علمی و دانش در ایران، دارای میانگین مناسبی است اما تفاوت ما با کشورهای توسعه یافته در مدیریت دانش تولید شده است. ما باید برای رفع نیازها و اولویت های داخلی خود، از دانش دنیا استفاده کنیم و بتوانیم در فرآیند بین المللی سازی، به نیازهای خود توجه کنیم. همچنین در همکاری های بین المللی فقط به اروپا و آمریکا توجه نکنیم بلکه کشورهایی که به لحاظ فرهنگی شبیه ما هستند، را در نظر داشته باشیم.

 


نظر شما :