زاهدی اصل: بومی‌سازی مددکاری اجتماعی در ایران انجام شده است

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۰۵۵ دانشکده در رسانه
تعداد بازدید:۲۳۵
هفدهمین نشست گفت و گوی اجتماعی با موضوع «چشم انداز آموزش مددکاری اجتماعی در ایران و جهان» با حضور آنا ماریا، رئیس انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی و جمعی از استادان و صاحب نظران این حوزه در سالن ارشاد دانشکدۀ علوم اجتماعی برگزار شد
زاهدی اصل: بومی‌سازی مددکاری اجتماعی در ایران انجام شده است

زاهدی اصل، استاد پیشکسوت مددکاری اجتماعی کشور در این نشست در سخنانی گفت: در آغاز هفتاد و چهارمین بهار زندگی ام به افتخار بازنشستگی نایل شده ام، اما همچنان سعی ام بر این است که سخنانم جدید باشد و افتخارم این است که ۵۲ سال به عنوان مددکار فعالیت کرده ام.

او در خصوص وضعیت رشتۀ مددکاری در ایران گفت: خانم فرمانفرمائیان بنیان گذار مددکاری اجتماعی در سال ۱۳۳۷ بودند. زمانی که این رشته در ایران تاسیس شد ما ۶۰ سال با جهان فاصله داشتیم. ولی خانم فرمانفرمائیان در دورۀ ۲۰ سال خدمت خود در دانشکدۀ خدمات اجتماعی سعی کردند این فاصله را به حداقل برسانند.

این استاد پیشکسوت مددکاری در ادامه افزود: در سال ۵۷ اتفاقی تحت عنوان انقلاب اسلامی ایران رخ داد و طبیعی است در هر کشوری که انقلاب رخ می دهد تحولاتی در همۀ زمینه ها ایجاد شود. طبیعتاً در ایران هم این اتفاقات رخ داد در حقیقت دانشکدۀ مستقل خدمات اجتماعی به تدریج به یکی از واحد های دانشگاه علامه طباطبائی تبدیل شد. دانشجویان جوان، پرشور و انقلابی در سال های اول پیروزی، احساس می کردند که نیازی به رشتۀ مددکاری اجتماعی در انقلاب نداریم و تا مرحلۀ توقف رشتۀ مددکاری اجتماعی پیش رفتند. ولی نهایت با حکمیتی تائید و تاکید شد که در جامعۀ اسلامی هم که در آن باید عدالت اجتماعی محقق شود، مددکاران اجتماعی می توانند نقش آفرین باشند و برای تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یک انسان اثرگذار تلاش کنند.

زاهدی اصل در ادامه تصریح کرد: نهایتاً طی یک بستر زمانی حدود ۳۵ سال خروجی چنین شد که ما در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برنامه های منسجمی برای مددکاری اجتماعی طراحی و اصلاحاتی انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هنگامی که ما به دوبلین رفتیم تلقی این بود که با تلاش هایی که در گذشته در دانشکده خدمات اجتماعی کرده بودیم، عضویت آن دانشکده و دانشگاه در انجمن بین المللی مدارس محروم پایدار خواهد بود، اما متوجه شدیم این عضویت فسخ شده است و در آنجا با دانشگاه هماهنگ کردیم و به لطف و بزرگواری آنا ماریا، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان عضو آن انجمن ثبت شد.

این استاد مددکاری در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در کشورمان در دو دانشگاه علامه طباطبائی و توانبخشی هر سه مقطع تحصیلی را داریم و بر اساس برنامه های وزارت علوم، چهار اصل مورد تاکید است، از جمله اینکه مطرح شده است هر ۱۰ سال یک برنامۀ آموزشی باید بازنگری شود که این بازنگری ها انجام شد و همۀ دانشگاه ها ملزم به اجرای برنامه شدند. من به عنوان عضوی از جامعۀ مددکاری در شورای تحول حضور پیدا کردم و از برنامۀ کارشناسی دفاع کردم و به اتفاق آرا برنامۀ کارشناسی ما به سرانجام رسید.

زاهدی اصل در پایان گفت: چهار اصلی که شورای تحول مدنظر داشت شامل بومی سازی رشته متناسب با شرایط کشور و بروزسازی دو اصلی بود که در کنار سایر اصول دیگر لحاظ شد و اگر در برنامه مشکلی وجود داشت به تصویب نمی رسید. ما در ادامه همین مسیر را برای برنامۀ کارشناسی ارشد هم بازنگری کردیم و در شورای دانشکده نهایی شد. برنامه های دکتری هم به علت سیاست های وزارت علوم باید ۱۰ سال بگذرد. اگر ۱۰ سال آن هم تمام شود، برنامه های جدیدی هم در رابطه با دکتری هماهنگ با دنیا و وضعیت خاص کشور خودمان تهیه می کنیم.

منبع خبر: عطنا


نظر شما :