ستّار پروین: مصرف‌گرایی به بخش جدایی‌ناپذیر گفتمان فرهنگی جامعه و خانواده‌ها بدل شده است

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۰۵۲ دانشکده در رسانه
تعداد بازدید:۲۳۷
گرچه مصرف گرایی توام با نیازهای کاذب است اما در تعاملات اجتماعی نمود پیدا می کند. به نظر می رسد عوامل مختلفی نظیر تغییر مبنای ارزشی از ارزش های معنوی به سمت ارزش های مادی، نابرابری های اجتماعی و شکاف طبقاتی، سلطه نهاد اقتصاد بر نهادهای جامعه پذیری در این زمینه موثر باشد
ستّار پروین: مصرف‌گرایی به بخش جدایی‌ناپذیر گفتمان فرهنگی جامعه و خانواده‌ها بدل شده است

مصرف گرایی یکی از مشخصه های بارز جوامع جدید و مدرن است و به عنوان یکی از روش های بازنمایی هویت فردی شناخته می شود. در گذشته عمدتا تولید به عنوان یک روش مهم ارائه هویت اجتماعی کاربرد داشت، اما امروزه مصرف گرایی و نوع کالاهای مصرفی اهمیت وافری پیدا کرده است. این تغییر باعث شده که جوامع امروزی را به عنوان جوامع مصرف گرا در نظر بگیرند که با طبیعت مبتنی بر بازارهای بسیاری از نظام های اقتصادی همگام و سازگار باشد.
امروزه هر کسی در جوامع مدرن مصرف می کند هر چند که سطح مصرف گروه های اجتماعی متفاوت است. مصرف فقط کالاهایی را که تولید و فروخته می شود ، شامل نمی شود بلکه بطور گسترده شامل عقیده ها، خدمات و دانش است و حتی مکان ها، خرید کردن، خوردن، مد، فراغت و سرگرمی نیز مصرف می شوند.

پروین در خصوص مصرف گرایی و رواج آن در دنیای مدرن گفت: مصرف از جوامع سنتی گذشته تا به امروز یکی از ویژگی های جوامع بشری بوده و هست بدین معنا هر جا که تولید کالا و خدمات وجود داشته مصرف نیز معنا پیدا کرده است. منتها در دنیای مدرن با توجه به ویژگی های این دوران و رشد نظام سرمایه داری و صنعتی شدن و همچنین شهرنشینی این پدیده از رشد و نمود بیشتری برخوردارد بوده است.
پروین در خصوص ویژگی های مصرف گرایی در دنیای مدرن گفت: در مصرف گرایی افراد فراتر از نیازهای عادی به مصرف توجه نشان می دهند . اغلب مصرف گرایی توام با نیازهای کاذب است که عمدتا این نیازها از طریق رسانه و تبلیغات دستکاری می شود. مصرف گرایی در تعاملات اجتماعی بیشتر نمود دارد و افراد و گروه ها تلاش دارند تا آن را در معرض نمایش دیگران بگذارند و جلب توجه کنند، بنابر این مصرف گرایی عمدتا با نمایشی بودن همراه است.
وی همچنین افزود: مصرف گرایی دارای پیامدها و زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و روانی است و همچنین مصرف گرایی پدیده پیچیده ای است که انواع مختلف مصارف را از قبیل مدیریت بدن تا مصرف انواع کالا ها را شامل می شود.
منبع خبر: عطنا

نظر شما :