نخستین نشست هم ­اندیشی

۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۴۲۸ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۶۱۵
با عنوان طرح تحول و بازآفرینی محله هرندی
نخستین نشست هم ­اندیشی


در روز دوشنبه 24 مهر ماه 1396، نخستین نشست هم­ اندیشی «طرح تحول و بازآفرینی محله هرندی» در دانشکده علوم اجتماعی توسط گروه برنامه­ ریزی اجتماعی، شهری و توسعه­ منطقه ­ای و با حضور ریاست محترم دانشکده، اعضای گروه و جمعی از کارشناسان و متخصصان و همچنین مدیران معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 12، در محل سالن ارشاد تشکیل گردید.

در این نشست تصریح گردید، «محله هرندی» یکی از محلات کلان شهر تهران با آسیب­ های اجتماعی فراوان است که با توجه به وقایع و صحنه ­های ناگواری که در این بخش از شهر روی می­دهد، مردم و مسئولان از آن به عنوان زخمی عمیق بر چهره شهر یاد می­کنند. این محله با معضلاتی همچون حضور معتادان، مواد فروشان، اراذل و اوباش در پارک ­ها، کوچه ­ها و معابر مواجه است. خانواده ­های اصیل که در میانشان حدود 150 خانواده شهید هم وجود دارد، از بابت نداشتن امنیت به ستوه آمده­اند. ساکنان آبرومند این محله با انواع ناامنی­ ها گذران زندگی می­ کنند. بر اثر معضلات موجود، خانواده ­های متدین و قدیمی بتدریج از محله خارج شده و خانه ­های خود را به کارگران فصلی و افغانی اجاره داده­اند. از طرفی، برخی خانواده­ های مهاجر که برای دستفروشی به تهران می­ آیند با توجه به این که قیمت اجاره­ نشینی در این محله پایین است، در آن ساکن می­ شوند. انواع معضلاب و آسیب­ های موجود در ایـن محله موجب شده تا مزیت­ ها و نقاط قوت آن مانند وجود ظرفیت غنی گردشگری به دلیل استقرار اماکن تاریخی و مذهبی دیده نشود. در این شرایط ضروری است تا اقدامات بازآفرینانه برای این محله که در قلب پایتخت واقع است، بار دیگر بطور سیستمی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی جهت برون رفت از این معضلات ارایه شوند. موفقیت در این اقدام خود می ­تواند الگویی برای دیگر محلات مسئله­ دار شهری کشور باشد.

بر این اساس، «موسسه نیکوکاری مولانا» با همکاری گروه «برنامه­ ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه­ای» دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در نظر دارد «طرح تحول و بازآفرینی محله هرندی» واقع در منطقه 12 شهرداری تهران را تدوین و به اجرا گذارد. بدین منظور، تاکنون اقدامات گوناگونی از سوی موسسه و دانشکده به منظور دستیابی به شناخت دقیق تر از محله و نیز درک چالش های اصلی آن همچون:

-     برگزاری تورهای بازدید از محله (بصورت گروهی و انفرادی)

-      برگزاری نشست هم اندیشی با حضور متخصصان و کارشناسان

-      و برگزاری نشست هم اندیشی با نقش آفرینان اصلی اعم از:

*  NGO

* نهادهای دولتی

* و افراد محلی

صورت گرفته است.

نتایج بررسی­ ها و مطالعات نشان می­دهد، این محله برغم برخورداری از سابقه طولانی مداخله، همچنان از آسیب ­های جدی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می­برد و ریشه اصلی این معضلات وجود تفرق، پراکندگی و گاه تضاد و تعارض مداخلات انجام شده از سوی سازمان­ ها، نهادهای دولتی و مردمی بوده است. این امر از نبود یک نقشه راه کلی برای محله هرندی نشئت می­ گیرد. چرا که فقدان یک نقشه راه کلان، خود زمینه ساز بروز اقدامات موردی، مقطعی و با اثرات ناپایدار در محله بوده است.

از این رو، موسسه نیکوکاری مولانا با درک ضرورت تدوین نقشه راه برای ایجاد هرگونه تحول و بازآفرینی در محله هرندی، در نظر دارد با همکاری دانشکده علوم اجتماعی ذیل محورهای تعیین شده (اقتصاد محله، فرهنگ محله، گردشگری محله، جامعه شناسی محله، ارتباطات شهری و محله­ ای، امنیت شهری و محله ­ای، مددکاری اجتماعی، مدیریت محله­ ای و نوسازی بافت) با همکاری کنشگران اصلی یعنی سازمان­­ها و نهادهای دولتی درگیر، NGO های فعال و اثرگذار در محله و نیز معتمدان و افراد کلیدی، این نقشه راه را به سامان رساند.

در همین راستا، در نظر گرفته شده است تا سلسله نشست ­های تخصصی با حضور کنشگران اصلی یاد شده، حول هر یک از محورها، برگزار گردد و سپس با برگزاری یک همایش ملی در فروردین ماه 1397 امکانی برای حضور تمامی نقش ­آفرینان در کنار یکدیگر جهت گفتگو و مفاهمه در قالب کارگاه­های تخصصی فراهم شود. لازم به ذکر است، که سلسله نشست­ های تخصصی و نیز همایش مورد نظر، خود بخشی از پروژه تدوین نقشه راه محسوب شده و تکمیل آن منوط به استمرار و پیوستگی جلســات و نشست­ های تخصصی است.

در انتها مقرر شد به منظور گسترش ارتباط نهاد دانشگاه با موسسات و نهادهای اجرایی، تفاهم  نامه­ ای با هدف ارایه خدمات علمی، آموزشی و مشاوره­ای میان دانشگاه علامه ­طباطبایی و موسسه نیکوکاری مولانا منعقد گردد.

 

 

 


نظر شما :