تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دکتر محمد سعید ذکایی و دکتر سیمین ویسی برای کتاب "زیست مجازی در ایران"

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶ کد : ۲۴۳۷۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۳۵۲
تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دکتر محمد سعید ذکایی و دکتر سیمین ویسی برای کتاب "زیست مجازی در ایران"

بار دیگر درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی:

در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی در 30 دیماه که در تالار وحدت تهران برگزار شد، محمدسعید ذکایی؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی و سیمین ویسی؛ دکترای جامعه شناسی فرهنگی؛ نویسندگان کتاب "زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده فرهنگ ها در شبکه های اجتماعی" دربخش"فرهنگی" شایسته تقدیر شناخته شدند.

در این مراسم که برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر از بین تعداد بسیاری از آثار رسیده در محورهای هنر، پژوهش‌های دینی و اسلامی، رسانه و ارتباطات، فناوری‌های جدید و آینده نگار فرهنگی معرفی و تجلیل شدند، کتاب "زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده فرهنگ ها در شبکه های اجتماعی" اثر محمدسعید ذکایی و سیمین ویسی در بخش فرهنگی شایسته تقدیر شناخته شد و با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایشان تجلیل شد.

اسماعیلی در این‌مراسم گفت: پژوهش‌های برگزیده برای حل مسائل حوزه حکمرانی فرهنگی استفاده می‌شود. ما نیازمند تقویت ادبیات علمی هستیم. به همین‌دلیل باید مراکز دانشگاهی و پژوهشی را به سمت حل مسائل سوق دهیم و اصحاب فرهنگ و هنر هم مشارکت سازنده‌ای در حل مسائل حکمرانی فرهنگی داشته باشند.

وی همچنین گفت: چالش‌های متعددی در این حوزه داریم. بازاندیشی و بازنگری و متناسب سازی داشته‌هایمان در دوره پیش رو به خصوص هوش مصنوعی هستیم.

 

 

در ادامه این‌مراسم، برگزیدگان رویداد مورد اشاره در محورهای هنر، پژوهش‌های دینی و اسلامی، رسانه و ارتباطات، فناوری‌های جدید و آینده نگار فرهنگی معرفی و تجلیل شدند.

 

 

معرفی کتاب زیست مجازی در ایران

در فرایندی آرام و گاه نامحسوس و تنها در دو دهه حضور، فضای مجازی نقش‌های تازه‌ای به تاروپود زندگی ما بخشیده است. اینترنت فرهنگ را در همه‌ی صور مادی و معنوی و فرهیخته و عامه‌پسند در چنبره‌ی خود دارد و نظم و منطق تازه‌ای را در هزاره‌ی سوم بر زندگی انسان حاکم کرده است. فارغ از کاربری‌های حرفه‌ای، تجاری، آموزشی و ارتباطی، فضای مجازی ظرفیت‌های تازه‌ای را نیز برای تجربه‌ی معاشرت‌پذیری و عاطفه‌ورزی پیش روی انسان معاصر قرار داده است. ما خشم، نفرت، شادی، اندوه، غرور، امید، ترس و استیصال خود را در این فضا به اشتراک می‌گذاریم، تخلیه می‌کنیم، به گفت‌وگو می‌گذاریم و سرانجام به قضاوت، روشنگری و استدلال می‌پردازیم. فضای مجازی زیست عاطفی ما را دگرگون کرده است. ما خواسته یا ناخواسته، کم‌تر یا بیش‌تر و فعالانه یا منفعلانه پاسخ‌گوی حجم عظمی از غلیان‌های عاطفی خویش و دیگران در این فضا هستیم. به یمن شبکه‌های اجتماعی، گفتمان‌های عاطفه تنوع، پیچیدگی و ابعاد متفاوتی یافته است. فضا و تکنولوژی‌های مجازی جغرافیا، اقتصاد و سیاستِ عاطفه‌ورزی را متحول کرده و نگاه، ماهیت و کم‌وکیف متفاوتی را به تجارب عاطفه‌ورزی ما بخشیده است.

     این کتاب تلاشی برای کالبدشکافی حیات عاطفی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی مجازی است. عواطف نیروی محرک جامعه و اساس نظم اجتماعی آن هستند و فهم منطق شکل‌گیری، بازنمایی، معناسازی و گفت‌وگو درباره‌ی آن‌ها دریچه‌ای استثنایی بر فهم فرهنگ ایرانی به‌ویژه گونه‌ی عامه‌پسند آن است. عاطفه‌ورزی‌های شبکه‌ای تولیدشده در تکنولوژی‌های اسرارآمیز دیجیتال رمزها و نشانه‌های زیادی از هویت فرهنگی و تغییر و تحولات آن به دست می‌دهد و می‌تواند منبعی غنی برای بازاندیشی و تأمل در احوال فرهنگی ما باشد. حیات عاطفی در شبکه‌ها نشانه‌هایی ارزشمند از روان‌شناسی، روان‌کاوی، جامعه‌شناسی، ذهنیت‌های تاریخی، ارزش‌های ابزاری، اخلاقی، دینی، معنوی و زیبایی‌شناختی را در خود دارد. نویسندگان تلاش کرده اند روایتی تجربی و مستند از مشاهدات، تجربیاتِ زیسته و بیش‌تر از آن اطلاعاتی به دست دهند تا فضای مجازی بهانه و بستری برای تحلیل برش‌های مهمی از فرهنگ عاطفی ایرانیان باشد.

منابع خبر :

https://www.mehrnews.com/news/5999161

https://www.farhang.gov.ir/fa/news/729131

https://ana.ir/fa/news/891861

https://www.hayat.ir/news/236407

https://www.ricac.ac.ir/news/5008

https://www.irna.ir/news/85359596


نظر شما :