برگزاری هفته اول مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی

۱۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۵ کد : ۲۳۳۶۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۵۸
برگزاری هفته اول مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی

هفته اول مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبائی برگزار شد.

این کارگاه که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، مرکز علوم داده دانشگاه شریف، و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و به همت آکادمی لایف‌وب  برگزار شد اولین مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی در سطح کشور است.

 اولین جلسه این کارگاه با حضور علاقمندان و دانشجویان در ساختمان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. البته این کارگاه بصورت آنلاین هم قابل استفاده است.

در ابتدای این کارگاه علی انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبائی از اهمیت علوم اجتماعی محاسباتی در کشورهای پیشرفته و خلا این رشته در دانشگاه‌های ایران گفت. دکتر انتظاری در ادامه با اشاره به اهمیت شناخت بیشتر جامعه علمی کشور نسبت به علوم اجتماعی محاسباتی ابراز امیدواری که در آینده این رشته در دانشگاه‌های کشور تدریس شود.

در ادامه کارگاه محمدعلی دادگسترنیا پژوهشگر علوم اجتماعی محاسباتی و دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه علامه طظباطبایی از اهمیت علم داده در بررسی اتفاقات و تحولات اجتماعی گفت. دادگسترنیا با اشاره به سیاست‌گذاری براساس بیگ دیتا در کشورهای دیگر، با ذکر مثال‌هایی از پژوهش‌های انجام شده از مسائل اجتماعی و ابزارهای داده‌کاوی و هوش مصنوعی سعی در تبیین اهمیت این موضوع داشت. او که اولین سخنران تخصصی این کارگاه بود از ارتباط این علم داده و علوم اجتماعی و فرصت‌هایی که در این زمان برای پیشبرد تحقیقات اجتماعی در اختیار داریم به تفضیل صحبت کرد.

در روز دوم از هفته اول مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی محمدعلی سلطانی مدرس تحلیل شبکه‌های اجتماعی ضمن تشریح مفاهیم این حوزه به آموزش نرم افزار Gephi پرداخت. سلطانی با ارائه یک پروژه عملی سعی در درگیر کردن هر چه بیشتر دانشجویان برای تسلط بیشتر بر این نرم‌افزار داشت.

مدرسه علوم اجتماعی محاسباتی تا یک ماه دیگر روزهای دوشنبه و سه شنبه بصورت آنلاین و حضوری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد. اگر علاقمند به حضور در این کارگاه هستید می‌توانید با رجوع به سایت ایسمینار اقدام به ثبت نام کنید.

لینک ثبت نام در مدرسه علوم اجتماعی

https://eseminar.tv/wb121796


نظر شما :