برگزاری نشست «آسیب‌شناسی زباله‌گردی» در دانشکده علوم اجتماعی

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۰۷۴ دانشکده در رسانه
تعداد بازدید:۶۲۰
نشست آسیب‌شناسی زباله‌گردی در پایتخت به محل طرح مسائل جالبی تبدیل شد از جمله فعالیت دندانپزشک به عنوان پیمانکار جمع‌آوری زباله یا افرادی که در این عرصه مشغولند و بادیگارد استخدام کرده‌اند
برگزاری نشست «آسیب‌شناسی زباله‌گردی» در دانشکده علوم اجتماعی

«ستار پروین» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست،  پیمانکاران، شهرداری، زباله گردها، ‌ صاحبان صنایع و شهروندان را پنج عنصر زباله گردی برشمرد و گفت: زباله گردی رسمی و غیررسمی وجود دارد.
وی گفت:‌ زباله گردها جلو صحنه هستند و در پشت صحنه مسائلی است که شاید ما از آنها خبر نداریم؛  شغل زباله گردی پرمخاطره است و انواع مشکلات بهداشتی و روانی برای فرد ایجاد می شود.
پروین، این مسئله را خاص جوامع در حال توسعه و کشور ما دانست و افزود: در کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند این مشکل را حل کنند.
وی زباله گردها را از جمله دسته بی خانمانان توصیف کرد و با بیان اینکه امروز این دسته از افراد در تهران زیادند، برخی رانندگان تاکسی های اینترنتی، معتادان و افرادی که ماشین خواب هستند و جذب مشاغل غیررسمی می شوند را از دسته این افراد برشمرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این افراد تلاش می کنند حقوق خود را از جامعه پس بگیرند و عمدتا مهاجر هستند و با انواع سختی ها مواجه می‌شوند.
پروین با بیان اینکه جهان رسمی، بی‌خانمانان را پس زده است، گفت: آنان برای بقا در خیابان ها می‌جنگند.
وی زباله‌گردی را صنعتی پرسود دانست و با بیان اینکه ثروت زیادی در حوزه پسماند جابه‌جا می‌شود اظهارداشت: افرادی که به عنوان زباله‌گرد کار می‌کنند عمدتا مرد هستند، با انواع بیماری‌ها مواجهند و درآمد روزانه آنان نیز بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد:‌ طبق قانون پسماند حضور این افراد در جامعه غیرقانونی و ممنوع است اما پیمانکاران از آنان استفاده می‌کنند.
وی گفت:‌ امروز نهادهای قانونگذار این افراد  را درک نمی‌کنند و در بده بستان‌های سیاسی کسی به دنبال راه حلی برای آنان نیست.

منبع خبر: عطنا


نظر شما :