برگزاری سخنرانی به مناسبت هفته پژوهش

۲۰ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۹۱۳ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۹۲۸
با عنوان راهبردهای محله محوری و توسعه محله ای
برگزاری سخنرانی به مناسبت هفته پژوهش

به مناسبت هفته پژوهش گروه برنامه ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه­ای، سخنرانی با عنوان «راهبردهای محله محوری و توسعه محله ای (مقایسه تطبیقی محله لشکرآباد اهواز و محله هرندی تهران)» در تاریخ یکشنبه 19/9/1396 ساعت 12-14 در محل سالن ارشاد، با سخنرانی سرکار خانم دکتر میترا عظیمی برگزار نمود.

در این جلسه ایشان تصریح کردند پیرو تحولات در بافتهای شهری دوران معاصر و جایگزین شدن بافتهای شهری جدید بجای محیط های شهری قدیم، نقش و جایگاه محله های شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. روند شکل گیری محله های قدیمی که در طول دوره ای طولانی شکل گرفته اند، بگونه ای بوده که در پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی ساکنین از کارایی لازم برخوردار بوده اند. اما دگرگونی در عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی شهرها و در محله­ها اثرات منفی بر کارکرد محله و قابلیت پاسخگویی آنها به نیازهای ساکنین داشته است. در واقع با تغییرات شگرف ساختار فضایی محله های شهری از نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنها کاسته شده و نارسایی هایی چون آلودگی های زیست محیطی، بیکاری، فقر، حاشیه نشینی، بدمسکنی، آسیبهای اجتماعی – روانی و فرهنگی و بویژه اتلاف سرمایه های مادی و معنوی را به همراه داشته است.

اهمیت توجه به سطح محلات بحدی است که بنا به اظهارات کارشناسان، امروزه برای حل مشکلات شهرنشینی، رهیافت توسعه اجتماعات محله ای با تأکید بر پایداری شهری با رویکردی مردم محور در مدیریت شهری جایگاه ویژه ای یافته است.

پس از ارایه تعریفی از محله، ابعاد و ویژگی­های محله پایدار، یک مقایسه تطبیقی میان محله لشکرآباد اهواز به عنوان الگوی موفق داخلی از تحول و بازآفرینی محله ای و پس از آن تشریح وضعیت محله هرندی واقع در منطقه 12 تهران ارایه گردید.

پس از طرح نحوه تحول محله لشکرآباد اهواز، درس آموخته ها و نکته ویژه­هایی در جهت بکارگیری در فرایند تحول محله هرندی مطرح گردید.

در انتها پرسش و پاسخ دانشجویان انجام شد.


نظر شما :