اکران فیلم مستند مادرکشی

۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۰۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۰۹۷
گروه آموزشی برنامه ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه ای
اکران فیلم مستند مادرکشی

در روز یکشنبه 21/ 9/ 95 ساعت 14-12 ، درمحل سالن ارشاد، گروه برنامه ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه ای، با حضور دکتر علی خاکساری، دکتر غلامرضا لطیفی، دکتر محمدشیخی و دکتر میترا عظیمی، نمایش مستند " مادرکشی" با محوریت بررسی مسئله بحران آب را برگزارنمود.

در این جلسه ابتدا خانم دکتر عظیمی ضمن معرفی کارگردان مستند و سوابق کاری ایشان، به ارائه دیدگاه های موافقان و منتقدان مستند پرداختند. ایشان ضرورت اکران این مستند توسط گروه برنامه ریزی در دانشکده علوم اجتماعی را، چنین برشمردند که انواع بحران های نوظهور در کشورناشی از فقدان نگاه آمایشی و برنامه ریزی فضایی در نظام برنامه ریزی کشور است. ایشان تشریح کردند، یکی از مهمترین دستاوردهای پخش این مستند، افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب و در نهایت تبدیل (مدیریت صحیح منابع کشور) به یک مطالبه عمومی جدی در جامعه می باشد.

در ادامه، مستند مادرکشی اکران گردید و پس از آن ، دکتر خاکساری عنوان نمودند، برخی افراد منتقد در این مستند در حال حاضر خود در مناصب شغلی مرتبط با مدیریت محیط زیست، منابع آب، خاک و ...قرار دارند. لازم است این افراد نیز به ارائه عملکرد خود در زمان تصدی پست های مرتبط با مدیریت آب بپردازند.

دکتر لطیفی، ضمن معرفی آثار دکتر صفی نژاد به شش (6) شیوه آبیاری سنتی در ایران که قدمت چند هزار ساله دارد اشاره کردند و عنوان داشتند، پس از ورود درآمدهای نفتی به کشور، روحیه مصرف جامعه تغییر یافت و به مصرف بیش از نیاز گرایش یافت. دراین صورت ضروری است درجایگاه دانشکده علوم اجتماعی به ابعاد اجتماعی مدیریت آب نیز توجه شود.

دکتر شیخی، ضمن تبیین ضرورت توجه به اقتصاد سیاسی آب اظهار نمودند که ابعاد منطقه ای بحران آب و نزاع های بین استانها و مناطق مختلف کشور در حال تبدیل شدن به امری حاد می باشد. بنابراین توجه به این مسئله می باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

در انتها پس از طرح دیدگاه های دانشجویان، خانم دکتر عظیمی اعلام نمودند پیرو نمایش این مستند در ترم آینده (ترم دوم 96-95)، گروه برنامه ریزی اجتماعی در نظر دارد با حضور مسئولان دولتی و کارشناسان حوزه آب اقدام به برگزاری نشست تخصصی پیرامون مسئله بحران آب نماید و در این نشست بر ارائه راهکارهای مقابله با بحران آب تمرکز نماید.

 

 

 

 


نظر شما :