وزیر اقتصاد در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی: نیازمند دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی برای بالا بردن کیفیت امور اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم

۰۶ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۹ کد : ۱۸۵۴۷ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۲۳۳
وزیر اقتصاد در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی: نیازمند دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی برای بالا بردن کیفیت امور اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم

وزیر اقتصاد در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: نیازمند دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی برای بالا بردن کیفیت امور اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم.

 

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما بیش از گذشته نیازمند دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی که دانشگاه علامه طباطبائی گل سرسبد آنها است،  برای بالابردن کیفیت اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم. در نقاط مختلف دنیا از دانشگاه های مسئله محور و دانشگاه های کمک حال سیاست گذاری استفاده می کنند ولی ما تا رسیدن به این وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. چرا که ورود تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به ویژه در این دو دهه اخیر به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، این درک اشتباه را در بین مدیران اجرایی به وجود آورده است که دستگاه های اداری و اجرایی کشور، از جذب دانش آموختگان بی نیاز هستند. 

وی افزود: این مسئله یکی از بزنگاه‌های انحراف در نظام سیاستگذاری کشور است. کیفیت نیروی انسانی که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور حضور دارند در خروجی آن دستگاه تاثیرگذار است و ارتباط نهادی میان سیاست‌گذار و نهاد علم و پژوهش ما را از حضور دانش آموختگان دانشگاه ها در دستگاه های اداری و اجرایی بی‌نیاز نمی‌کند. این پیوند به جهت تنگناهای بودجه‌ای سال‌های اخیر باریک‌تر و لاغرتر شده است و برای سایر مسیرهای جایگزین نیز که می توانست این کمبود را تا حدی جبران کند، برنامه نداشته ایم. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: ثمره غفلت کشور در عرصه اداری و حکمرانی خود به ویژه در سال های پس از تحریم که به شدت بر مسائل کوتاه‌مدت و روزمره خود متمرکز شد، سبب شد بیشتر شاهد حس بی نیازی دستگاه اجرایی نسبت به نهاد علم و پژوهش باشیم. اما تمرکز بیش از اندازه در مسئله حال و رفع موانع کوتاه‌مدت می تواند سبب استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تصحیح مدل بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور شود.

وی تصریح کرد:این مسئله را باید بتوانیم بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم و توجه سیاست‌گذاران و دانشگاه‌ها را به این موضوع معطوف کنیم که نه دانشگاه ها و نهادهای علم در بازی دانش خود گرفتار شوند و نه دستگاه های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش و استفاده از دانش آموختگان دانشگاه ها احساس بی نیازی کنند. برای حل این مسئله باید راه‌های برون‌رفت متعددی را تعریف کنیم که مقدم بر همه آنها مسئله زدودن حس بی نیازی مدیران دستگاه ها و مسئولان اجرایی نسبت به دانشگاه است.

وی با بیان اینکه اصل ایجاد احساس نیاز و محتاج بودن، گام اول است، افزود: در گام های بعدی باید به دنبال مسیرهایی برای ترمیم این معضل و مشکل باشیم. ما در وزارت امور اقتصاد و دارایی به عنوان یک گام کوتاه مدت تلاش کردیم با راه اندازی نخستین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصاد و دارایی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با مسائل خود به شکل ملموس درگیر کنیم و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان برای آشنایی با مسائل اقتصادی استفاده کنیم.

دکتر خاندوزی اظهار کرد: دانش آموختگان دانشگاه ها کمتر در معرض مسئله ها و دغدغه های سیاست گذاری قرار گرفته‌اند، به همین دلیل آمادگی و ابزار لازم را برای حل این مسئله ها و دغدغه ها ندارند. ما تلاش می کنیم در مدرسه تابستانه، مواجهه دانشجویان را با مسائل تنگ تر و نزدیک تر کنیم تا وقتی به فضای دانشگاه بر می گردند، دغدغه ها و مسائل سیاست گذاران و قیدها و محدودیت های رفع آنها را بدانند. این مواجهه و گفت و گوی افراد با تجربه اقتصادی با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سبب می شود، اولویت بسیاری از مسائلی که در نگاه اول مسئله استاد و دانشجو نیست ولی مسئله مهم کشور است را تا حدی منتقل کنیم، قید ها و محدودیت ها را بیان کنیم و آن وقت از نهاد علم و پژوهش بخواهیم پیشنهاد های راه گشا و کارگشای خود را برای حل مسائل کشور مطرح کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم دانشگاه نه فقط در شرایط اضطرار و در زمانی که کشور دچار مشکل می شود بلکه در شرایط متعارف و بلندمدت هم همواره نقش مرجعیت خود را برای اثرگذاری بر کیفیت سیاست های اداره کشور داشته باشد. هر چه ارتباط بین دانشگاه و نهاد سیاست گذار بیشتر باشد ما به هدف عالمان و متفکران بنیانگذار که جامعه مطلوب تر و زیستن با سطح بالا و کیفیت بیشتر است،‌ نزدیک تر خواهیم شد.

 

منبع خبر : https://www.msrt.ir/fa/news/70677

 


نظر شما :